Frågor och svar

Förändring av abonnemang mm

Fråga: Jag kommer att sälja mitt hus om ett par år och valt Telia-paketet. Vad händer med routern och TV-boxen, skall jag lämna dom någonstans?
Svar: Nej, de tillhör fastigheten, de skall lämnas kvar till näste ägare som också övertar abonnemanget för resten av avtalsperioden. Detta måste du som säljare klargöra för köparen, be denne också kontakta oss för att överta medlemskapet i föreningen.

Fråga: Jag har valt gruppavtalet och vill ha mer sportkanaler, hur gör jag?
Svar: Kontakta Telia och beställer dessa och blir fakturerad separat för dessa.

Fråga: Jag känner en som har 500/500Mbit/s bredband, Är 250/100 tillräckligt?
Svar: 250/100Mbit/s som ingår är en mycket hög hastighet i jämförelse med ADSL de flesta har idag, c:a 20-50 gånger mer och kommer att räcka mycket långt. Men har man mycket speciella behov kan 1000/1000Mbit/s beställas med nuvarande hårdvara och bli fakturerad separat för denna tjänst.

Fråga: Jag har valt vilande fiber, varför måste jag betala nätavgift?
Svar: Fibern till de enskilda husen ingår i anläggningen (kablar, skåp, nodhus m.m.) Blir det en grävskada kommer även denna fiber att repareras även om den inte används aktivt, alla reparationer betalas solidariskt om vi inte hittar den skyldige. Vidare måste vi ta ut en peng för avskrivning av nätet.

Fråga: Vi skall stycka av en tomt och vill att det skall finnas fiber där också, hur gör jag?
Svar: Kontakta förening för offert.

Fråga: Jag har köpt en fastighet och det finns inget fiber, vad gör jag?
Svar: Kontakta förening för offert.